Gå till huvudinnehållet

Referenshanteringsprogram: Kom igång

Zotero i ett nötskal

Referenshanteringsprogrammet Zotero skapades 2006 och är ett open source-program som ursprungligen utvecklats för historiker och upprätthålls av The Corporation for Digital Scholarship. Det är gratis att ladda ner och använda och består av tre olika programvaror:

  1. databashanteraren
  2. ett tillägg i din webbläsare för att importera referenser
  3. ett tillägg i ditt ordbehandlingsprogram.

Utöver dessa är det även möjligt att skapa ett webbkonto.

Zotero kan användas med Windows, Mac och Linux tillsammans med Microsoft Word, LibreOffice och Google Docs.

Kom igång

  1. Gå till Zotero.org, välj ladda ner/download och gå genom stegen för nedladdning. Programmet fungerar på Windows, macOS och Linux. Zotero laddas ner som en fristående klient/databas till din dator. Stäng ner ditt ordbehandlingsprogram innan du börjar nedladdningen.
  2. Ladda även ner Zotero Connector som är ett tillägg till din webbläsare. Används för att importera referenser till programmet. Du måste "fästa" tillägget så att det blir synligt i webbläsaren. I Chrome: tryck på pusselbiten och klicka på häftstiftet. I Firefox: klicka på de tre strecken och välj Add-ons.
  3. Det är också möjligt att skapa ett webbkonto. Det är frivilligt, men behövs för att komma åt dina referenser från en annan dator och för att kunna dela grupper. https://www.zotero.org/user/register/. I och med att Åbo Akademis bibliotek numera har institutionell licens till Zotero rekommenderas det att skapa konto med sin abo.fi-address eftersom det ger tillgång till obegränsat lagringsutrymme. 
  4. Öppna ditt ordbehandlingsprogram och kontrollera att tillägget installerats. Den installeras oftast automatiskt, men i annat fall följ instruktionerna: https://www.zotero.org/support/word_processor_plugin_installation  

Video: Komma igång med Zotero (1:37)