Naturvetenskaper och teknik

Ämnesguide för fysik, geologi, informationsteknologi, kemi och kemiteknik, matematik, process- och energiteknik

Olika databaser och resurser med relevans för naturvetenskaperna och tekniska ämnen

• ACS Publications Ungefär 90 expertgranskade tidskrifter och en handfull e-böcker, främst inom kemi
  • arXiv.org E-Print ArXiv är helt automatiserat elektroniskt arkiv och distributionsserver för forskningspapper. Det täcker sådana områden som fysik och relaterade områden, matematik, icke-linjära vetenskaper och informationsbehandling.
  • AMS: American Mathematical Society
  • BCC Research Produkt- och marknadsanalyser.
  • EcoInvent Innehåller LCI-data för mer än 19 000 processer. Här hittas information om råmaterial, energiförbrukning, utsläpp, samt om produkter, biprodukter och avfall som uppstår i processen. Databasen uppdateras årligen. Information om hur du loggar in hittas här (kräver inloggning).
  • Finlands matematiska förening
  • IEEE Xplore Innehåller över 3,5 miljoner artiklar, konferenspublikationer och standarder i bl.a. informationsvetenskap, databehandling och elektroteknik.
  • JoVE (Journal of Visualized Experiments) JoVE är en resurs med videomaterial av vetenskapliga experiment utförda av experter, samt undervisningsvideon för grundkurser inom bl.a. biologi, kemi, statistik, fysik, teknik och psykologi.
  • MathSciNet (AMS) En elektronisk publikation som ger tillgång till en noggrant underhållen och lättsökbar databas med recensioner, sammanfattningar och bibliografisk information för mycket av den matematiska vetenskapslitteraturen. Över 125 000 nya objekt läggs till varje år, de flesta klassificeras enligt ämnesklassificeringen i matematik.
  • NIST Digital Library of Mathematical Functions
  • Project Euclid Över 2.5 miljoner sidor med matematiska och statistiska artiklar
  • PubMed Mer än 30 miljoner artiklar och online böcker i medicin och biovetenskaper. Databasen använder sökord som finns i MESH.
  • Riksförbundet för lärare i matematiska ämnen MAOL
  • SIAM: Society for Industrial and Applied Mathematics
  • Science Magazine
  • SciFinder Specialdatabas för kemi och kemiteknik. Börja med att skapa ett personligt användarkonto för SciFinder. Du måste använda en ÅA-dator eller ha VPN-tunneln öppen då du registrerar dej. Ange din ÅA-mejladress, men välj ett nytt lösenord!
  • SpringerLink Innehåller vetenskapliga elektroniska tidskrifter och e-böcker främst inom områdena naturvetenskap, teknik och medicin.
  • The Electronic Library of Mathematics (ELibM)
  • Wolfram MathWorld

Open Access-resurser

• InTech Open Access Open access e-böcker inom bland annat biovetenskaper, informationsvetenskap, datateknik, geovetenskaper, elteknik, elektronik, teknik, ingenjörsvetenskap, och materialvetenskap.
  • Open Access in Health Sciences This guide focuses on Open Access (OA) resources that anyone can find and use online. Here you can find information on health and technological sciences and links to various OA materials (books, articles, reports, evidence based practice materials, etc.).
    Guiden innehåller också resurser som kan vara relevanta för naturvetenskaper!