Gå till huvudinnehållet

Referenshanteringsprogram: Dela och lagra referenser

Dela referenser

Panta inte på dina referenser, dela dem med dina studiekamrater och kollegor med hjälp av Zotero! Skapa en gemensam referenssamling - bra då ni vill skriva en text tillsammans.

Arbetet med dina kollegor löper fint då ni på ett gemensamt ställe kan kommentera och annotera era referenser och artiklar. Om du skapar ett webbkonto på Zotero.org kan du skapa grupper (under "Groups). Du kan bestämma om dina grupper är öppna eller stängda, och även vad gruppmedlemmarna ska ha behörighet att göra. Via ditt webbkonto kan du också gå med i grupper som andra användare har skapat.

Du kopplar ihop ditt webbkonto med din Zotero-databas genom att lägga till dina webbkontouppgifter i databasen. Välj Edit - Preferences - Sync.

Undervisande personal, titta hit!
Samla referenser du använder i undervisningssyfte i en eller flera mappar och dela dessa med dina studerande. Smidigt, inte sant?

 

Tips! När du registrerar dig i Zotero, använd din ÅA-mejladress. Detta för att den institutionella licensen fungerar endast med din abo.fi-adress. 

Säkerhetskopiera ditt bibliotek

Det är en bra idé att säkerhetskopiera sitt bibliotek regelbundet, även om en har synkroniseringen i bruk. Detta gör du genom att gå till Redigera -> Inställningar i Zoterodatabasen. Välj fliken Avancerat, därefter underfliken Filer och kataloger. I det andra fältet finns en knapp där det står Visa Datakatalog.

Klicka på den och det öppnas en mapp på datorn där all Zoterodata finns, antagligen med adressen C:\Users\användarnamn\Zotero. Stäng därefter ner Zotero, om du mixtrar med datan medan programmet är öppen finns det en risk för korruption. Kopiera alla filer och mappar som finns i mappen.

Skapa en mapp dit du vill säkerhetskopiera filerna: en usb-sticka, ÅAs hemområde, OneDrive etc. Klistra in filerna och mapparna, och du har gjort en säkerhetskopia! Lägg gärna med dagens datum i namnet på din backupmapp så att du vet när du gjort den senaste backupen. Försök att komma ihåg att göra detta regelbundet, till exempel den första eller sista varje månad.


Återställ ditt bibliotek

Ifall du har problem med ditt bibliotek så kanske du behöver återställa det, och det gör du med hjälp av din backup på följande sätt:

Gå till datakatalogen enligt instruktionerna ovan. Skapa en tillfällig, ny mapp på ditt skrivbord. Välj filerna zotero.sqlite och storage från datakatalogen och flytta dem till den tillfälliga mappen.

Öppna din backupmapp och välj samma filer därifrån, och kopiera över dem till datakatalogen. Zoterobiblioteket borde nu fungera, och du kan radera den tillfälliga mappen.

Mer information om och alternativ för återställande på Zoteros sajt.

Synkronisera data och filer

OBS! Det här är inte längre relevant om du använder dig av den institutionella licensen och det obegränsade lagringsutrymmet på Zotero som den medför. 

Du kan spara hur mycket data (items) och filer (pdf:ar) som helst lokalt, men om du behöver synkronisera filer, är Zoteros begränsning för gratisversionen 300 Mb. Det finns gratis tredjepartslösningar för detta genom användningen av en WebDAV. (Mer information om synkronisering i Zotero.)

ÅAB rekommenderar tills vidare att du inte lagrar PDF:ar i Zotero, eftersom det är dessa som tar så mycket utrymme!

Du kan även installera tillägget Zotfile och genom det spara dina filer i ÅAs OneDrive. Obs! Ladda ner genom att högerklicka på Download och välj Spara som!

  • När du laddat ner Zotfile, skapa en Zoteromapp i din ÅA OneDrive.
  • Öppna Zotero och gå till Verktyg -> Tillägg. Klicka på kugghjulet, välj Install Add-on from File.

  • Sök fram installationsfilen (.xpi) och Zotero sköter resten.
  • När Zotfile är installerat, gå igen till Verktyg. Välj Zotfile Preferences.
  • I Generel Settings-fliken, under Location of Files, går du in i Custom Location och söker fram och väljer mappen du skapat i OneDrive.
  • Nu borde alla filer du lägger till i Zotero sparas i din OneDrive! Om du har filer sparade i Zotero från förr: högerklicka på filen, välj Manage Attachments -> Rename Attachment. Filen flyttas då till mappen du skapat.

Notera ÅAs anvisningar för lagring och kom ihåg att OneDrive är en kommersiell molntjänst med servrar i USA.