Här får du som handleder kandidatavhandlingar eller avhandlingar pro gradu information om vad du som handledare förväntas veta om hanteringen av forskningsdata och hur du kan hjälpa dina avhandlingsskribenter framåt.
Utöver sakkunskapen inom det egna vetenskapsområdet ger handledaren vägledning i god vetenskaplig praxis och de regelverk och principer som är relevanta för den studerandes examensarbete vid Åbo Akademi. Detta inkluderar en medvetenhet om de grundläggande principerna i forskningsdatahantering och att du sedan kan se till att skribenten får den informationen som hen behöver under skrivprocessen. Skribenten ska få en möjlighet till inlärning och eget ansvar även när det gäller forskningsdatahantering, men du som handledare är primärt ansvarig för att projektet genomfört enligt god vetenskaplig praxis och att bl.a. eventuella risker med projektets datahantering beaktas.
Gör en plan för hanteringen av datas/materialets livscykel. Du och din skribent behöver en plan för vad som händer med data och i synnerhet ifall de innehåller personuppgifter eller andra känsliga uppgifter.
Här erbjuder vi en checklista för datahantering för dig som handleder kandidatavhandlingar eller avhandlingar pro gradu:
- Det är viktigt att skribenten redan i början av sitt projekt har en klar uppfattning om sina forskningsdata: hur de samlas in, systematiseras, används, lagras och eventuellt bevaras efter forskningsprojektet. Du som handledare är i nyckelposition för att den här processen ska löpa smidigt!
- Du ska ta ställning till om skribenten ska skriva en datahanteringsplan (DMP). Att skriva en DMP är ett sätt att undvika problemsituationer redan på förhand. En DMP är särskilt relevant till exempel om skribentens arbete är en del av ett forskningsprojekt eller om materialet innehåller personuppgifter eller känsligt material. Påminn skribenten om att material behöver hanteras ansvarsfullt och enligt ÅA:s riktlinjer även om en DMP inte skrivs.
- Regelverk om dataskydd och personuppgifter gäller även studerande. Frågor såsom dataskydd och hanteringen av personuppgifter är viktiga och ska lösas på ett transparent och säkert sätt. Ta reda på ÅA:s krav och tillvägagångsätt angående dessa frågor och se till att skribenten får den nödvändiga informationen!
- Kom ihåg att kommentera även arbetet med forskningsdata under skrivprocessen!
- Skribenten kan behöva tillgång till IT-verktyg under analysprocessen. Hjälp hen att välja dem så att användningen stöder en ansvarsfull hantering av data.
- Livscykeln för forskningsdata fortsätter även efter själva projektet. Därför är det viktigt att vid behov erbjuda interna möjligheter till fortsatt långtidsbevaring för forskningsdata, ifall de kan återanvändas eller behöver sparas av andra anledningar. Välj en lämplig förvaringsplats utgående från datas karaktär (storlek, känsliga uppgifter osv). Skribenten uppmuntras till att skapa dokumentation och metadata för data, så att de kan förstås även efter att hen lämnat universitetet.
- I vissa fall kan studerandes forskningsdata öppnas eller arkiveras på ett pålitligt externt dataarkiv/repositorium eller traditionellt arkiv. Diskutera med skribenten om möjligheten till detta redan före datainsamling, och bistå med hjälp beträffande kontakttagning, förberedelser och den slutliga arkiveringen.
- Om data ska förstöras, hjälp skribenten att göra det på ett fullgott sätt.
Vill ditt ämne skapa en egen Moodle-sida om forskningsdatahanteringen för studerande? T.ex. ämnet konstvetenskap har redan
en kurs om forskningsdata som kan användas som modell. Dessutom kan du se Åbo Akademis övriga instruktioner om forskningsdatahantering:
Vill du fortbilda dig om ansvarsfull datahantering? Passa på att ta självstudiekursen
Responsible research practices, modul 2 om forskningsdatahantering.
Frågor? Du kan alltid kolla studentens information i den här guiden. För mer information, bekanta dig med
forskarens datahanteringsguide och ta vid behov kontakt med
researchdata@abo.fi där ÅAB:s forskningsdatastöd kan svara på dina eller skribentens frågor.