Historia: Databaser och arkiv

Olika databastyper

Referensdatabaser ger källhänvisningar om var du hittar böcker, artiklar och tidskrifter.

Fulltextdatabaser ger tillgång till hela artikeln eller boken.

Citeringsdatabaser ger information om var en författare, artikel eller bok har citerats.

OBS! Många databaser är både referens- och fulltextdatabaser.

Bibliotekets databaser inom ämnet historia

I databaserna nedan kan du som studerar eller forskar i historia hitta relevant information. En annan lista med databaser inom ämnet hittar du här

I Almas e-artikelsökning kan du söka e-artiklar i många, men inte alla, databaser samtidigt. Största delen av databaserna är internationella, varför det ofta lönar sig att söka med engelska sökord. Vi rekommenderar att antingen logga in i Alma eller använda dig av VPN-uppkoppling då du gör dina sökningar, för att komma åt även det licensbelagda materialet.

Google Scholar

Hitta ÅA-resurser via Google ScholarSettings → Library links → sök på Åbo Akademi och markera Abo Akademi University Library – ÅAU Fulltext → save.

Andra biblioteksdatabaser

Nordiska artikeldatabaser

RITVA & Yle-samlingen

Sök i RITVA

Yle-samlingen innehåller alla TV-program som producerats av Rundradion fr.o.m. 1957.

Sök i Yle-samlingen

Du kan endast söka i databaserna. För att se och lyssna på programmen måste du gå till friexemplarsdatorn i Boktornet. Personalen vid lånedisken hjälper dej!

Arkiv och övrigt digitaliserat material

Det finns flera olika arkivsamlingar vid Åbo Akademi, varav en del är sökbara på nätet och en del även digitaliserade. Olika arkiv har sina egna kataloger och användarregler kan variera. Det är alltid bra att kontakta arkivet före besöket. Här finns även annat intressant elektroniskt material.

För muspekaren över i:et för mer information om arkivet i fråga.

Arkiv inom Åbo Akademi

Övriga arkiv och övrigt digitaliserat material