Gå till huvudinnehållet

Referenshanteringsprogram

Åbo Akademis biblioteks guide till referenshanteringsprogrammet Zotero

Zotero i ett nötskal

Referenshanteringsprogrammet Zotero skapades 2006 och är ett open source-program som ursprungligen utvecklats för historiker och upprätthålls av The Corporation for Digital Scholarship. Det är gratis att ladda ner och använda och består av tre olika programvaror:

  1. databashanteraren
  2. ett tillägg i din webbläsare för att importera referenser
  3. ett tillägg i ditt ordbehandlingsprogram.

Utöver dessa är det även möjligt att skapa ett webbkonto.

Zotero kan användas med Windows, Mac och Linux tillsammans med Microsoft Word, LibreOffice och Google Docs.

Vad kan jag göra med Zotero?

Med Zotero kan du bland annat:

  • Spara, kommentera och annotera dina referenser 
  • Arbeta på olika datorer eftersom ditt användarkonto går att synkronisera
  • Göra källhänvisningar i din text med några få klick
  • Automatiskt få prydliga och korrekta källförteckningar
  • Låta dina referenser formateras enligt färdiga referenssystem (t.ex. APA, Chicago, Harvard) eller system som du själv har skapat
  • Dela dina referenser med andra